Zaalhockey bij HCZ

Zaalhockey is een leuke, attractieve en snelle variant van veldhockey.
Je bent veel aan de bal waar je technische vaardigheden en spelinzicht op de proef wordt gesteld maar dit kun je in de zaal ook goed ontwikkelen waar je voordeel van hebt op het veld.

Naast dat het spel zich in de zaal afspeelt zijn er nog een aantal verschillen:
- het veld is (veel) kleiner,
- je speelt 6 tegen 6,
- er liggen balken naast het veld, zodat de bal niet uit het veld gespeeld kan worden (behalve op de achterlijn)
- je mag de bal niet slaan alleen pushen,
- de bal mag niet hoog gespeeld worden, behalve op de goal.

De benodigdheden voor zaalhockey zijn ook anders:
Je speelt op (zaal)schoenen zonder noppen, een zaalhockeystick, eventueel een handschoen en een (gele) lichtere bal.
De zaalstick is voornamelijk een stuk dunner en lichter. Dit bevorderd je handelingssnelheid en omdat je alleen
maar mag pushen is je veldstick, die een stuk zwaarder en dikker is, eerder een obstakel.

Wedstrijden en trainingen
HCZ speelt haar wedstrijden in de Niervaert in Klundert. Alle thuiswedstrijden zijn
voor de jeugd en senioren op zondag.

De trainingen vinden door de weeks plaats, in de Lindonk in Zevenbergen. Hierbij wordt geprobeerd om de zaaltraining op dezelfde dag te zetten als dat de veldtrainingen zijn.

Zaalstick
Een zaalstick heeft ook een platte en een bolle kant. Uiteraard is de bolle kant van de zaalstick minder 'bol'.
Een zaalstick wordt hetzelfde aangemeten als een veldstick. Het is dus logisch dat je zaalstick even lang is als je zaalstick.
Zaalsticks zijn verkrijgbaar in hout en kunststof. Zeker voor kinderen is er niet echt een aantoonbaar voordeel van kunststof zaalsticks.

Handschoen
Tijdens het zaalhockey verdedig je vaak laag bij de grond met een platte stick. De kans is groter dat je hand en/of vingers geraakt kunnen door een bal, stick of schuiven over de grond. Daarom is het raadzaam om een handschoen te gebruiken ter bescherming van je hand inclusief vingers.
Het is gebruikelijk om de handschoen aan de linker hand te dragen, de hand die het dichts bij de grond is.
In de zaal wordt veelal een handschoen gebruikt met extra duimbescherming en gehele vingerbescherming. Wanneer je met een lage backhand verdedigd wordt de linker duim naar voren gedraaid en is deze onbeschermd en kwetsbaar.
Het gebruik van een handschoen is niet verplicht gesteld echter wel aan te raden en wel zo veilig!?

Aanspreekpunten binnen HCZ
Anniek Bus